ويژگی‌های كارآفرينان همواره موفق
5
(6)

همه ما داستان زندگی مدیرانی را كه همواره در امور شغلی خود موفق بوده‌اند شنیده‌ایم. در دنیای پر افت و خیز كنونی مدیران و كارآفرینان بیش از دیگران باید اصول بنیادین موفقیت را بدانند و به آن‌ها عمل كنند. امور تجاری و اقتصادی همانند بسیاری از امور دیگر به سبب تداوم روند جهانی شدن چالش‌هایی را در راه كسب‌وكارها قرار می‌دهد. در مقاله حاضر به توصیف برخی ویژگی‌های افرادی می‌پردازیم كه با به كارگیری اصول مهم و اساسی موفقیت توانسته‌اند كسب‌وكاری سودده را اداره كنند. این ویژگی‌ها به هر فرد در زندگی شغلی و خانوادگی كمك می‌كند عملكردی مثبت داشته باشد.

 

1. سخت كوشی

این دسته از افراد كارآفرین هر روز صبح زود از خواب برخاسته، اجرای برنامه روزانه را كه از قبل آماده كرده‌اند آغاز می‌كنند. به ندرت از ایشان گله و شكایت می‌شنوید. آن‌ها از دیگران عملكرد مثبت انتظار دارند اما از خود عملكردی عالی می‌خواهند. گام نخست موفقیت مداوم ایمان به این واقعیت است كه تلاش ثمر می‌دهد.

 

2. كنجكاوی و اشتیاق به آموختن

كسانی كه در همه امور خود موفق هستند همواره مطالعه می‌كنند، می‌پرسند و فرا می‌گیرند. در این زمینه تفاوت آن‌ها با بقیه این است ایشان آنچه را كه می‌آموزند به كار می‌گیرند. موفقیت مداوم به معنای از بركردن اطلاعات نیست بلكه به معنای به كارگیری یا استفاده از دانش به شیوه‌ای جدید و متناسب با شرایط محیط است. آن‌ها در حوزه كار خود یك متخصص هستند و در عین حال اطلاعات عمومی زیادی دارند.

 

3. برقراری ارتباط اجتماعی

كارآفرین‌های موفق با افراد بسیار زیادی آشنا هستند و روابط عمومی خوبی دارند. ایشان در بسیاری از زمینه‌های تجاری افرادی را می‌شناسند كه می‌توانند موانع را از سر راه آن‌ها بردارند. این گروه از افراد در جمع‌های خانوادگی، فامیلی، صنفی و اجتماعی شركت می‌كنند و سعی می‌كنند با افراد ذی‌نفوذ ارتباط برقرار كنند.

 

4. رشد شخصیت

افراد موفق غیر از آنكه در حوزه فعالیت‌های شغلی همواره به آموختن مشغولند، توانایی‌های شخصیتی خود را نیز افزایش می‌دهند. آن‌ها ارتقای توانایی‌های درونی و فراگیری مهارت‌های رفتاری را از ضروریات دانسته و در این جهت اقدام می‌كنند. بر خلاف افراد دیگر، موفق‌ها هنگامی كه تحمل نقایص را ندارند به جای رنج كشیدن آن‌ها را رفع می‌كنند.

 

5. خلاقیت

كارآفرین‌های موفق به شكلی خارق‌العاده خلاق هستند. آن‌ها دائما از خود می‌پرسند: «چرا نه؟» و همواره به امكان‌های جدید، فرصت‌های آتی و راه‌های مقابله با چالش‌ها فكر می‌كنند در حالی كه افراد معمولی هر چالشی را یك شكست بالقوه می‌بینند، افراد موفق آن‌ها را فرصت‌هایی برای یادگیری می‌دانند.

 

6. مسئولیت‌پذیری و اتكا به خود

این گروه از افراد درباره سرزنش دیگران نگران نیستند و وقت خود را با گله و شكایت هدر نمی‌دهند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌كنند. گاه مورد سرزنش قرار می‌گیرند اما با صبر به برنامه‌ای كه از پیش تدوین كرده‌اند عمل می‌كنند، ابتكار عمل را در دست گرفته و مسئولیت موفقیت‌هایی را كه كسب می‌كنند بر عهده می‌گیرند.

 

7. آرامش

حتی در زمینه اضطراب نیز افراد موفق توازن را حفظ می‌كنند. آن‌ها ارزش شوخ طبعی، صبر و برنامه‌ریزی را می‌دانند در نتیجه به‌ندرت وحشت‌زده می‌شوند و واكنشی عمل می‌كنند. مدیران موفق آرام هستند، سوالات درست می‌پرسند و حتی در بحران‌ها با آرامش تصمیم قاطع و صحیح می‌گیرند.

 

8. زندگی در زمان حال

آن‌ها می‌دانند كه «اكنون» تنها زمانی است كه قادرند آن را كنترل كنند بنابراین انرژی و وقت خود را صرف تاسف خوردن درباره گذشته یا نگرانی از آینده نمی‌كنند. به همین دلیل مشاهده می‌شود كه مقدار زیادی كار در روز انجام می‌دهند یعنی حداكثر استفاده را از هر روز می‌كنند و به جای هدر دادن زمان از آن استفاده می‌كنند. آن‌ها اقدام می‌كنند زیرا هر كاری بهتر از تصمیم نگرفتن است.

 

9. بصیرت

درك تحولات عمده در جهان و تاثیری كه این دگرگونی‌ها بر كسب‌وكارهای كوچك و متوسط می‌گذارد از مهم‌ترین ویژگی‌های كارآفرین‌های موفق است. آن‌ها به تحولات و تغییراتی توجه می‌كنند كه از دید دیگران پنهان می‌ماند. به این ترتیب با آنكه در زمان حال زندگی می‌كنند، به آینده نیز توجه دارند.

 

10. اقدام فوری

كارآفرین‌های همواره موفق نسبت به تحولات فورا واكنش نشان داده و از ادامه ضرردهی جلوگیری می‌كنند؛ برای مثال اگر یك ارتباط تجاری سودده در حال ضعیف شدن است فورا اقدام كرده و آن را تقویت می‌كنند. گاه آن‌ها به این نوع اقدامات شخصا تمایلی ندارند اما چون برای موفقیت كسب‌وكار ضروری است آن را انجام می‌دهند. همچنین این افراد در هر زمان فقط یك كار و مفیدترین كار را انجام می‌دهند. كسانی كه چند كار را همزمان انجام می‌دهند در واقع هیچ كدام را درست به پایان نمی‌رسانند.

 

11. رویكرد مثبت

رویكرد منفی تاثیری بسیار مخرب بر زندگی فرد و كسب‌وكار او دارد. نگاه به جنبه‌های منفی هر وضعیت ذهن را نسبت به امكان‌های مثبت آن وضعیت می‌بندد و امكان استفاده از آن را از میان می‌برد. برعكس، نگاه مثبت باعث افزایش انرژی فرد شده و او می‌تواند جنبه‌هایی را مشاهده كند كه دیگران توجهی به آن ندارند. گاه توجه به یك نكته كوچك در موفقیتی بزرگ موثر است.

 

12. استقامت

در حالی كه افراد عادی هر شكست را توجیهی برای تسلیم شدن تلقی می‌كنند، كارآفرین‌های موفق شكست‌ها را بازخورد مثبت و مفید برای اقدام درست بعدی می‌دانند. آن‌ها از شكست راضی نیستند اما ترس از شكست آن‌ها را از اقدام باز نمی‌دارد.

 

نكته بسیار مهم این است كه این ویژگی‌ها در تركیب با هم موثر هستند و به فرد امكان موفقیت همیشگی را می‌دهند؛ برای مثال چون افراد موفق ارتباط‌های اجتماعی قوی دارند، می‌توانند در زمینه‌های مختلف از مشاوره دیگران استفاده كنند. همچنین چون همواره می‌آموزند تغییرات را هوشمندانه مدیریت می‌كنند و… توجه داشته باشید كه هیچ یك از این ویژگی‌ها به ارث نمی‌رسند بلكه هر فرد می‌تواند و باید آن‌ها را در خود پرورش دهد.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 6

 دوره تبلیغ نویسی با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب