بازاریابی با موبایل
3.8
(5)

تعداد کاربران تلفن همراه در جهان از مرز 5 میلیارد نفر گذشته است، یعنی حدود سه‌چهارم مردم دنیا از این دستگاه کوچک و جادویی استفاده می‌کنند. در 75 کشور جهان میزان نفوذ موبایل از جمعیت فراتر رفته است، یعنی به‌ طور متوسط هر فرد بیش از یک موبایل دارد! شاید یکی از دلایل آن باشد که تلفن همراه دیگر فقط وسیله‌ای برای مکالمه نیست، بلکه دستگاهی برای انجام انواع کارها و فعالیت‌ها مانند بازی‌ کردن، آگاهی از وضعیت آب و هوا، یافتن مسیر راه‌ها، دسترسی به رسانه‌های اجتماعی، شنیدن موسیقی، دیدن فیلم و همین‌طور خواندن اخبار است.

نکته دیگر آن است که بیش از یک میلیارد نفر از صاحبان تلفن همراه از موبایل‌های هوشمند استفاده می‌کنند که در واقع کامپیوترهایی شخصی و کوچک هستند. همان‌طور که می‌دانیم استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در ایران نیز با استقبال غیر قابل‌ تصوری مواجه شده است و کم‌تر جوانی را می‌بینیم که هدفش از خرید موبایل فقط مکالمه باشد. امروزه بسیاری از تلفن‌های همراه امکان اتصال به اینترنت را دارند و استفاده از اینترنت همراه نیز روز به روز گسترده‌تر می‌شود. کارشناسان تحمین زده‌اند که در سال 2014 میزان مصرف اینترنت با تلفن همراه از کامپیوترهای شخصی پیشی خواهد گرفت!

 

کارشناسان تحمین زده‌اند که در سال 2014 میزان مصرف اینترنت با تلفن‌های همراه از کامپیوترهای شخصی پیشی خواهد گرفت!

صفحه موبایل «پرده سوم» نامیده می‌شود. اولین صفحه‌ای که چشم‌ها را به خود خیره کرد تلویزیون بود. تبلیغات تلویزیونی تا مدت‌ها یکی از اثربخش‌ترین روش‌های دسترسی به مخاطبان بود. البته این امکان فقط در اختیار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند قرار داشت. عیب بزرگ این نوع تبلیغ یک‌طرفه بودن آن بود. تبلیغاتی پخش می‌شد و مخاطب نمی‌توانست به‌ راحتی نظرش را درباره آن محصول یا خدمت اعلام کند.

پرده دومی که توجه‌ها را به خود جلب کرد، صفحه مانیتور کامپیوترهای شخصی بود. با توسعه اینترنت این صفحه بسیار جذاب‌تر و پر مخاطب‌تر شد. بسیاری از بازاریابان باهوش بلافاصله شروع به استفاده از این صفحه برای انتقال پیام‌های خود کردند. تبلیغات در این صفحه بسیار ارزان‌تر از تلویزیون بود و بازخورد آن نیز بسیار سریع‌تر مشخص می‌شد. البته همه از اینترنت استفاده نمی‌کنند، پس بازار هدف به کاربران اینترنت محدود می‌شد.

سومین صفحه‌ای که توجه‌ها را به خود معطوف کرده است صفحه تلفن همراه است. البته این صفحه نسبت به‌ سال‌های پیش بسیار جذاب‌تر و خوش‌رنگ‌تر شده است. حال تلفن‌های همراه با صفحه‌های با کیفیتشان می‌توانند میلیون‌ها رنگ را با وضوحی بسیار بالا به‌ نمایش بگذارند و دیگر نگاه کردن به این صفحه، خسته‌کننده و تکراری نیست. این فرصت بی‌نظیر توجه شرکت‌های بزرگ را به‌ خود جلب کرده است و نسل جدیدی از بازاریابی با نام بازاریابی تلفن همراه آغاز شده است.

البته بسیاری از مردم بازاریابی با موبایل را با ارسال پیامک تبلیغاتی یکسان می‌دانند؛ ولی باید تاکید کنیم که بازاریابی با موبایل مفهوم بسیار گسترده‌تری است که شرکت‌های پیشتاز بر آن کار می‌کنند؛ مثلا بازی جدیدی برای موبایل ارائه می‌کنند که امکان اتصال به اینترنت را دارد و به‌ صورتی محسوس یا نامحسوس تبلیغات و اخبار آن شرکت در حین بازی به مخاطب منتقل می‌شود!

 

چرا از موبایل برای بازاریابی استفاده کنیم؟ مزایای تلفن همراه به‌ عنوان رسانه‌ای برای بازاریابی چیست؟

 

موبایل وسیله‌ای شخصی است

مردم اغلب به‌ طور اشتراکی از تلویزیون و کامپیوتر استفاده می‌کنند،؛ اما به‌ندرت موبایلشان را با شخص دیگری به اشتراک می‌گذارند.

 

امکان ارتباط با چند روش وجود دارد

گوشی‌های موبایل امکان ارتباط با صدا یا متن را ممکن می‌کنند. علاوه بر آن، می‌توانید ویدئوها و تصاویری ایجاد کنید، ارسال کرده یا دریافت کنید و همچنین صدا ضبط کنید یا حتی کاغذی را اسکن کنید.

 

موبایل رسانه‌ای سیار است و همیشه به مخاطب دسترسی دارید

کامپیوترهای شخصی و تلویزیون برای دسترسی به افراد در حال حرکت مناسب نیستند. دسترسی به محتوی، در حال حرکت، نکته مهم تکنولوژی موبایل است. شاید فردی در تعطیلات است، در حال سفر است یا در خانه است. شما نمی‌توانید در لحظه دلخواه پیامتان را از طریق کامپیوتر یا تلویزیون منتقل کنید ولی معمولا این‌ کار از طریق تلفن همراه امکان‌پذیر است.

 

امکان اقدام فوری وجود دارد

معمولا مخاطب می‌تواند به‌ سرعت پیام شما را دریافت کند و امکان اقدام سریع نیز وجود دارد. شخص می‌تواند با دیدن یک پیام بلافاصله وارد وب‌سایت شما شود و اقدامی انجام دهد.

 

در سال‌های قبل شرکت‌ها نسخه مخصوصی از سایتشان را برای موبایل طراحی می‌کردند که بسیار ساده‌تر از سایت اصلی بود؛ اما امروزه با آمدن گوشی‌های هوشمندی که معمولا صفحات بزرگی دارند و توانایی نمایش سایت‌ها را بدون هیچ مشکلی دارند، نسخه موبایل سایت‌ها در حال کم‌رنگ شدن است.

جدیدترین روش بازاریابی با موبایل که مورد استقبال فراوانی قرار گرفته، ارائه برنامه‌های کاربردی مخصوص تلفن همراه است که در واقع نسخه‌ای بسیار زیبا و متفاوت از اطلاعات سایت است. در تلفن‌های همراه معمولا مراجعه به اینترنت کمی سخت‌تر از کامپیوتر است. فرض کنید هر بار آدرس سایتی را وارد کنید و سپس نام کاربری و رمز عبور را برای ورود به سایت و مشاهده ایمیل‌ها تایپ کنید. این کار تمایل چک کردن ایمیل را کم‌تر می‌کند. جایگزین این کار که توسط شرکت‌هایی مانند یاهو و گوگل استفاه می‌شود، نوشتن برنامه‌ای خاص برای مشاهده ایمیل است. کافی است این برنامه یک بار بر گوشی نصب شود و تنظیمات لازم وارد شود. پس از آن به‌ راحتی با یک کلیک می‌توان در محیط زیبای برنامه که مخصوص تلفن همراه طراحی شده ایمیل‌ها را مشاهده کرد. در این برنامه‌ها می‌توان اخبار، تبلیغات جدید و … را هم نمایش داد. کافی است برنامه شرکت شما توسط کاربر مورد نظر بر گوشی نصب شود. پس از آن شما یک فضای کوچک تبلیغاتی بر تلفن همراه مخاطب دارید که هرگاه بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید.

امروزه سیستم عامل اندروید که گوگل از بزرگ‌ترین پشتیبانان آن است رشد سریع‌تری نسبت به دیگر سیستم‌ها دارد. این سیستم‌عامل کاملا رایگان است و بسیاری از سازندگان تلفن همراه ترغیب می‌شوند از این سیستم‌عامل در گوشی‌های جدید خود استفاده کنند.

اگر می‌خواهید در زمینه بازاریابی با موبایل پیشتاز باشید اکنون بهترین زمان است! می‌توانید برنامه‌نویسی بیابید که با سیستم عامل اندروید آشنا باشد و از او بخواهید نرم‌افزار ساده و کوچکی بنویسد که هرگاه فردی آن را بر گوشی خود نصب کرد بتواند آخرین اخبار، فروش‌های ویژه و مقالات سایت شما را ببیند. بهترین رویکرد آن است که آن برنامه به وب‌سایت شما متصل شود و مطالب بخش خاصی از وب‌سایت را با ظاهر و چیدمانی متفاوت و مناسب تلفن‌ همراه، بر گوشی نمایش دهد. البته این برنامه نباید صرفا تبلیغاتی باشد بلکه اطلاعات مفید و با ارزشی به مخاطب منتقل کند.

فرض کنید کتاب‌فروشی دارید. می‌توانید برنامه کوچکی تولید کنید که در آن مخاطب زمینه مورد علاقه خود را انتخاب کند؛ مثلا کتاب‌های مدیریت. سپس آن برنامه جدیدترین کتاب‌های اضافه‌شده در آن زمینه، توضیح مختصری از کتاب‌های پرفروش و … را نمایش دهد. همچنین گهگاهی می‌توانید پیامک ارسال کنید و کاربر را به استفاده از‌ آن برنامه تشویق کنید. هرگاه فردی برای اولین بار به کتاب‌فروشی شما مراجعه می‌کند کافی است از او بخواهید بلوتوث گوشی‌اش را روشن کند تا برنامه را برایش بفرستید. پس از مدتی خواهید دید که به‌ راحتی می‌توان خبر منتشر شدن یک کتاب جدید را به صدها حتی هزاران نفر اعلام کرد!

به‌ هر حال پرده سوم یا همان صفحه موبایل توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. حال این هنر شماست که بتوانید گوشه‌ای از این صفحه را به‌ خود اختصاص دهید و تا رقیبان این‌ کار را انجام نداده‌اند از این شیوه جدید بازاریابی بهره گیرید!

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 5

دوره سایت پلاس با 60 درصد تخفیف

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب